Araki


Araki és el duet format per Anna Subirana (Veu) i  Joan Saura (Sampler).
Les seves cançons són com fotografies o petites pel.lícules que ens transpòrten a llocs remots, moments intrigants i situacions paradoxals, algunes inspirades en Haikús, altres fruit de la improvisació.  La veu fa servir una mena de prellenguatge gaire be sense paraules que dialoga facilment amb els sons del sampler, i aquest no es utilitzat per fer una música especialment rítmica ni ballable sino mes aviat descriptiva, emotiva i suggerent.
Hi podem trobar referències al pop dels anys 70, a les músiques tradicionals d'arreu, al blues, a la música contemporània europea, etc., peró el resultat és una música original que  defuig els clàssics paràmetres de melodia, harmonia i ritme i es centra principalment en el timbre i el gest sonor.
Dos músics amb una llarga trajectòria professional que després de coincidir repetidament en l'escena de la improvisació han decidit donar un pas endavant aprofundint i fixant el curiós món sonor que la seva interrelació genera.



Actuacions destacades:


Heliogàbal                                                                              Barcelona -2011
NitsDigitals                                                                      JazzCava (Vic) -2010
Itineràncies                                                                  Prats de Lluçanès -2010
Música al Col·legi Major Rector Peset                    Universitat de València   -2009
2on Festival d’Idees                                            La Escocesa (Barcelona) -2008
10e Aniversari Vaques                                          Luz de Gas (Barcelona) -2008
Festival LEM                                                                            Barcelona -2008
INTUIT Festival de Veus                                                         Sant Celoni -2008
Festival Contrabaix                                                             Molins de Rei -2008
Nits de Música                                          Fundació Joan Miró (Barcelona) -2007
Fest. TENSDANSA                                                    Jazz Cava (Terrassa) -2007
Festival APART                                         Auditori C. C. La Mercé (Girona) -2007
Heliogàbal                                                                              Barcelona -2007
Quinzena Poetica                                                   Vilafranca del Penedes -2006
Festival Aparte                                                     Convent de Sant Agusti -2006
Presentació fest. LEM                                                               Barcelona -2006
L’Animal a l’esquena                                                                       Celrá -2006
Presentació CD ARAKI                                                            Luz de Gas -2006
Festival Novembre Vaca                                             Teatre Tantarantana -2005
Centre Francesca Bonnemaison                                              (Barcelona) -2005

Col.laboracions:
Relaxa’t de J. Saura                                                     CCCB (Barcelona) -2008
Hemorrhage de Shon Kim (video)                                   (California/USA) -2008
Ninots de Julian Alvarez (video)                                             (Barcelona) -2006
Belchite de Julian Alvarez (video)                                           (Barcelona) -2006
Katiuskas de Raravis (dansa)                                                   (Sabadell) -2005
Tresert amb Ayako Zushi (dansa)                                           (Barcelona) -2004
Orquestra d’improvisadors IBA                                        (Barcelona) 2000-2003





ANNA SUBIRANA GARCIA

CANTANT
I compositora a ARAKI amb en Joan Saura (sampler) des de 2003
ENTRA. Amb La Sospechosa. 2008
QUANT TEMPS FAQUE ESTEM AQUÍ? Amb Constanza Brncic. 2007
LES CINC FASES, concert  visual. Amb Imma Udina (clarinet) I Rosa Martí (pintora)
MIES VAN DER ROHE Improvisació de Dansa i Veu amb Hisako Horikaua. 2007
KATIUSKES. Música i dansa amb la Cia Raravis. Dirigida per Andrés Corchero (2005)
PIES QUIETOS Espectacle d´improvisació musical i de dansa. Imma Udina (clarinet) Ayako Zushi (moviment Joan Palau (direcció escènica) 2003
Veu a l´ORQUESTRA D´IMPROVISADORS DE BARCELONA, dirigida per Agustí Fernàndez 2001-2002
Improvisació amb la veu a TRES PERROS Y UNA CABRA. Liba Villavecchia (saxo), Matt Davis (Trompeta) i Rosa Muñoz (ballarina) 2001
I compositora  TRANS FUGUES (veus i ombres) amb M.A.L. (Mary Davison i Laura Teruel) i La cònica lacònica 1999-2002 Premi SERRAD’OR millor aportació artística del 2000
SONS I CANÇONS Infantil de CantxCant amb Mary Davison  2001
RES NO ET SERÀ PRES de Ma. Mercè Marsal. Direcció Magda Puyo 2001
Rapsoda a l´espectacle de poesia SOMNIS RETROBATS de Mari Chordà 2001
AMORDISCOS. Festival de Jazz de Barcelona 1998
Cofundadora del grup STUPENDAMS 1988-94 Premi RADIO NACIONAL 4 i COPE
I actriu i compositora a MEDEAMIX de Metadones. Sala Becket Direcció M. Puyo 1996.
EL DESENGANY dirigida per Domènech Reixac al Teatre Romea 1992
I percussionista a CAFETERA EXPRES 1987-89
I guitarrista a l´espectacle el COMTE ARNAU amb Rafel Subirachs i Els Esquirols. Plaça del Rei Grec 85
I compositora a GRAPA amb Txiki Berraondo 1983-86

CDs
ARAKI amb Joan Saura 2005. Creació
TRANS FUGUES amb M.A.L.Creació.2001
CANÇO TRADICIONALCATALANA direcció musical J.M. Pagán Edicions de l´Abadia de Montserrat 2003
FUGA d´AMORDISCOS 1998
STUPENDAMS EN CONCERT. Stupendams/AZ Records 1993. Creació
INDIASONG de CM de MC
EL COMTE ARNAU amb Rafel Subirachs i Els Esquirols 1985

AUDIOVISUALS
CINEMA: Cantant i actriu a la MÚSICA DE LES ESFERES d´Harmonia Carmona
VIDEOCLIPS i CÀPSULES amb STUPENDAMS, TRANS FUGUES i SONS i CANÇONS
FALQUES PUBICITÁRIES
CORS i VEUS a TV3 i TV2 i BTV

annasubirana@gmail.com


PREMSA

Les oïdes convencionals i les ments previsibles s’haurien d’acostar a aquest treball i, com a mínim, provar de despertar els sentits a d’altres experiències sonores Saura i Subirana són com uns entremaliats follets amb la seva joguina preferida: la música.

Pere Pons
AVUI 12/07/06



La relació entre una veu i un sampler que improvisen, que semiimprovisen o que composen junts, dóna de sí moltíssim. Araki ho demostra. Breu introducció: Saura I Subirana tenen un llarg historial d’encerts musicals en una ciutat poc donada a valorar aquesta mena d’encerts: Koniec, Stupendams, etc. L’encert és ara aquesta producció on a més de les extraordinàries capacitats de tots dos, l’enregistrament en directe de Ferran Conangla a Metrònom, el disseny de l’històric tàndem Saura-Torrente i el fet que hagi estat editat per G3G Records, fan d’aquest disc una peça important del nostre mapa creatiu. I explica moltes coses.
Explica cançons a mig cantar que resonen en la ment, silencis, plànols de consciència, petits animals inidentificats, gent que "va" a fer alguna cosa o en alguna direcció que no sabem, fragments d’històries o més aviat, del record esvait d’històries que potser ens han passat. Els registres de Subirana són molt amples i la seva capacitat de dramatitzar o d’escenificar es veus és totalment convincent, ens fa creure que viatgem a països, regions i planetes remots i ens retorna a molt aprop, al propi i incansable laberint dels pensaments, valent-se de molts llenguatges musicals. El sampler és una eina creada per a fer impossi-
ble dubtar dels contextos on es produeix l’acció, i Saura domina a la perfecció els paisatges, els interlocutors... dirigeix el casting, les localitzacions i l’atrezzo de cada escena. No en totes les peces es pot parlar pròpiament de lletres, pero hi apareixen haikús de Basho, scat, jocs fonètics... Inquieten i parrupen a l’hora, aquests dos mestres.

Jordi Oliveras
NATIVA 35  Noviembre 2006




Araki és un disc poc habitual que reuneix un grapat de cançons que no encaixen en classificacions de cap mena. Resulta del tot impossible apropar-se amb criteris predetermitas a aquesta obra, que en un primer moment és tant desconcertant com intrigant, però que enganxa a mesura que s´hi avança. Es fa oblgiaròria una segona audició, i aquesta ja podria ser addictiva. El plantejament d´aquest treball d´Anna Subiana i Joan Saura és senzil: petits poemes  a la manera d’haikus, a vegades amb textos aparentment sense sentit, acompanyats per músiques que s´escapen de tota norma. I que poden incloure samplers tant de Stockhausen com de Miles Davis o Agustí Fernândez. Un treball que resulta impactant.

Miquel Jurado. 

EL PAIS 7/09/06



Sampledelia y voz. Anna Subirana a la voz y Joan Saura disparando muestras sonoras sampleadas ofrecieron en la sala Metrònom de Barcelona una performance de musica contemporànea  y tambien lied postmoderno, que consiste en una serie de recitados en un esperanto imaginario que va acompañado de sonidos sacados de obras (irreconocibles) de John Zorn, Miles Davis, Karlheinz Stockhausen y Agustí Fernàndez entro otros). El registro de Subirana abarca desde el arrebato propio de una Diamanda Gallas en "Janis" hasta el desasosiego de una película de suspense en"La Nena" o de una espeluznante pesadilla en "Gutural"; tambien se acerca al post-folklore en "Dictima parto", al swing "sui generis" en "Jazz si" o a la esencia de los Haikús en "La Sopa".

Ramón Surió. 

La Vanguardia, 09.08.06



Són ben pocs els segells que editarien un disc com aquest, basat en el timbre i el gest sonor. Havia de ser G3G Records, el mateix que va reeditar i distribuir a Catalunya una proposta tan original i autèntica com la de Pascal Comelade i la Bel Canto Orquestra a finals dels anys vuitanta. També és significatiu que aquest disc s’hagi enregistrat a la sala Metrònom de Barcelona, un dels pocs espais per a exposicions on és possible conèixer l’art concepual català dels últims cinquanta anys (seu de la col.lecció i la Fundació Rafael Tous d´Art Conemporani). Des del 2003, Subirana (veu) i Saura (sampler) han volgut defugir els paràmetres de melodia, harmonia i ritme, com a bons representants de l´escena de la improvisació. Música per sentir com a realitat emotiva i suggeridora.

H.M.A. 

ENDERROCK 129 Julio 2006